Innova: Top zece tendințe alimentare în 2023

Innova: Top zece tendințe alimentare în 2023
13/12/2022
Sursa: SmartAgri

Condițiile economice actuale îi determină pe consumatori să caute modalități de a economisi bani. În același timp, valori precum nutriția și sustenabilitatea rămân în prim-plan.

     După cum arată raportul Top Ten Trends pentru 2023 al Innova Market Insights, pentru a atrage acești consumatori, producătorii de alimente și băuturi trebuie să găsească o modalitate de a echilibra aceste priorități concurente. Iată o scurtă descriere a tendințelor despre care Innova crede că vor modela industria alimentară și a băuturilor în următorul an.

1. Redefinirea valorii

     Atunci când consumatorii evaluează valoarea, ei se uită la mai mult decât la preț. Innova observă că sănătatea planetei rămâne principala problemă globală, iar consumatorii răspund prin aplicarea unor măsuri de reducere a deșeurilor.  „Pe măsură ce criza costului vieții continuă, mărcile pot obține succesul prin acțiuni care combină beneficiile economice cu obiective clare de sănătate și sustenabilitate”, notează Innova. „Redefinirea valorii în industria alimentară și a băuturilor va conduce în 2023, deoarece consumatorii caută mărci care ascultă, înțeleg și răspund valorilor lor de bază. Ei doresc mărci care să ofere calitate și încredere prin ingredientele din produse, comunicări și acțiuni mai ample de sustenabilitate”, a declarat Lu Ann Williams, Director Global Insights la Innova Market Insights, într-un comunicat de presă.

Citește și: COP27 evidențiază provocările și soluțiile din agricultură în fața schimbărilor climatice

2. Nutriție accesibilă

     Consumatorii își doresc produse nutritive. Potrivit Innova, oamenii cumpără produse vrac, cumpără mărci private, gătesc de la zero, își reduc cheltuielile pentru articole de lux și, de asemenea, cumpără mai puține articole.  „Pentru a satisface cerințele nutriționale, de mediu și economice ale consumatorilor, producătorii trebuie să inoveze pentru a extrage valoare maximă din materiile prime și din procesul de producție”, explică raportul Innova.

3. Produse adaptate diferitelor generații

     Diferitele generații au așteptări diferite de la mărci. Consumatorii mai tineri – Gen Zers și Millennials – doresc produse alimentare și băuturi care sunt în conformitate cu stilul de viață, credințele și valorile lor. Ei doresc, de asemenea, alimente sănătoase (la fel ca și consumatorii mai în vârstă) și arome noi.

4. Produse pe bază de plante

    Piața bazată pe plante a încetinit recent (în parte din cauza reducerii costurilor pentru consumatori), dar Innova consideră că „gastronomia verde va înflori ca sector de sine stătător în 2023, oferind mărcilor oportunități semnificative de diversificare și extindere”. În sondajul lor global, două treimi dintre respondenți au declarat că sunt interesați să încerce versiuni pe bază de plante ale bucătăriilor tradiționale, locale.

5. Întregul spectru al producției

     Consumatorii sunt foarte interesați de proveniența alimentelor. Pe lângă calitate și sustenabilitate, chestiuni precum bunăstarea lucrătorilor agricoli sunt luate în calcul de cumpăratori atunci când aleg un produs.

„Companiile trebuie să demonstreze modul în care tehnicile noi de producție aduc beneficii fermierilor, oamenilor și planetei.”

Citește și: Alimentele ”reciclate” – cum putem reduce risipa alimentară și gestiona criza costurilor de trai

6. Calitate rapidă

     Creativitatea culinară a înflorit în timpul pandemiei și acum trebuie să vină cu un plus de confort pentru a îndeplini rutinele mai aglomerate. Două treimi dintre consumatori la nivel global caută „modalități simple și convenabile” de a se asigura că primesc aportul zilnic de nutrienți. Deși comoditatea (ușor de pregătit/economisește timp) este mai puțin importantă pentru consumatori, sondajul a arătat că factorul principal din spatele achiziționării unui produs alimentar este costul (raportul calitate-preț), urmat de factori precum prospețimea și sănătatea.

7. Interacțiune digitală constantă

     Mărcile încep să îmbrățișeze întregul potențial al conexiunilor cu clienții, îmbunătățind viața reală cu experiențe digitale. Interacțiunea la un nivel mai personal este cheia pentru a asigura implicarea, în special în cazul consumatorilor mai tineri. Un exemplu în acest sens este Gatorade. Marca americană de băuturi sportive a lansat o nouă sticlă inteligentă care urmărește nevoile personalizate de hidratare și indică sportivilor când să bea, printr-un capac care se aprinde ca un mecanism de alertă.

8. Cheltuieli de impuls

     Micile plăceri au un efect sporit pe măsură ce cheltuielile de lux sunt reduse. Potrivit raportului Innova, aproape două treimi (60%) dintre consumatori pot face o achiziție din  impuls atunci când produsul alimentar este inovator în arome/gusturi.

9. Informațiile de pe etichetă

     Eticheta reprezintă o sursă de informare pentru consumatorii care sunt interesați de sănătatea și valoarea nutrițională a unui produs. Majoritatea consumatorilor globali apelează la lista de ingrediente pentru a determina cât de sănătos este un produs, urmată de eticheta nutrițională, cercetările individuale și declarațiile de pe ambalaj.

10. Pozitiv imperfect

      Completarea listei cu primele 10 tendințe este „pozitiv imperfectă” sau o deschidere cu privire la complexitatea strategiilor de sustenabilitate. Potrivit Innova, consumatorii nu se așteaptă ca brandurile să fie perfecte în ceea ce privește practicile sustenabile, însă vor continua să susțină companiile care vor comunica transparent provocările cu care se confruntă în încercarea de a-și reduce amprenta negativă.

     Rapoartele anuale ale Innova privind tendințele alimentare se bazează pe sondaje ample ale consumatorilor la nivel mondial. Analizate împreună cu date cuprinzătoare de piață, ele dezvăluie nu numai ceea ce motivează acum deciziile consumatorilor, ci și modalități prin care mărcile și inovatorii se pot adapta cu succes la realitățile viitoare.

     În ultimul an, costul și raportul calitate-preț au devenit mai importante pentru mai mult de jumătate dintre consumatorii de alimente și băuturi din întreaga lume. Cumpărătorii de astăzi explorează din ce în ce mai mult strategii de economisire a banilor, cum ar fi alegerea articolelor cu costuri mai mici și gătitul de la zero. Dar ei rămân hotărâți să probeze experiențe noi, să asigure bunăstarea personală și să susțină sănătatea planetară. Există mai multă presiune asupra mărcilor și producătorilor pentru a oferi valoare, îndeplinind, în același timp, aceste așteptări mai largi ale publicului.