Combaretea greenwashing-ului: BEUC solicită interzicerea etichetării ”neutru în CO2”

Combaretea greenwashing-ului: BEUC solicită interzicerea etichetării ”neutru în CO2”
14/03/2023
Sursa: SmartAgri

Producătorii de alimente și băuturi își ecologizează produsele clasificându-le drept neutre în CO2 și trebuie interzise, potrivit unuia dintre cele mai importante ONG-uri ale consumatorilor din Europa.

     Într-un raport publicat joi, Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC) spune că etichetele de „greenwashing” devin din ce în ce mai frecvente pe rafturile supermarketurilor, întrucât tot mai multe mărci afirmă discret că produsul pus în vânzare este neutru din punct de vedere climatic și, prin urmare, bun pentru planetă.,

     „Neutru în CO2”, „carbon pozitiv”, „carbon neutru certificat” și altele asemenea sunt acum etichete obișnuite pe rafturile supermarketurilor, așa cum se arată în raportul BEUC. Exemplele variază de la produse procesate din carne de porc până la banane transportate la nivel global. „Pentru noi, aceasta este un greenwashing absolut”, a declarat Emma Calvert, ofițer senior în domeniul politicilor alimentare la BEUC, citată de Euronews. Pentru BEUC, aceste etichete sunt un indiciu înșelător care au o valoare de marketing pe care companiile joacă. Se spune că mai mult de jumătate dintre consumatorii europeni cred că problemele de mediu le influențează alegerile alimentare. Drept urmare, solicită interzicerea acestor tipuri de etichete.

     Cercetările efectuate de către organizația germană a consumatorilor Verbraucherzentrale Bundesverband au descoperit că mențiunile „neutre în CO2” și „neutre din punct de vedere climatic” sunt afirmații convingătoare și cele cu cel mai important impact asupra percepției pozitive a consumatorilor cu privire la compatibilitatea cu clima a unui produs alimentar. „În același timp, în timp ce majoritatea consumatorilor au simțit că au înțeles afirmația, doar 8% dintre consumatori au înțeles în mod obiectiv că afirmația nu înseamnă că nu au fost emise gaze cu efect de seră (GES)”, explică Calvert.

Citește și: UE reformează sistemul certificatelor de emisii. Agricultura are tratament preferențial

     ONG-ul mai spune că justificarea folosită de companiile alimentare pentru a susține că produsele sunt neutre în CO2 nu este valabilă. Calvert a spus că aceste afaceri folosesc compensarea carbonului, prin achiziționarea creditelor de carbon pentru a-și echilibra propriile emisii de carbon.  „Așadar, ei emit carbon chiar acum și atunci angajamentele sunt pentru proiecte opacilor care vor dura decenii pentru a crește este mult mai ușor și mai ieftin, dar semnificativ mai puțin eficient decât reducerea emisiilor din actualele lor activități dăunătoare climei.”

     Prin urmare, această compensație poate dura ani pentru a fi cu adevărat eficientă și nu este garantată. Incendiile sau fenomenele meteorologice extreme ar putea determina, de asemenea, dispariția acestor arbori compensatori. ”Este important ca industria alimentară să înceteze să folosească aceste afirmații înșelătoare asupra produselor alimentare și băuturi. Din punct de vedere științific, niciun produs individual nu poate fi neutru în carbon. De asemenea, riscă să creeze confuzie și neîncredere în rândul cumpărătorilor care se pot simți înșelați atunci când descoperă că „neutralitatea carbonului” a unui aliment sau băutură este derivată din compensarea emisiilor de carbon”, a mai explicat reprezentantul BEUC.

Reglementarea etichetării CO2

     Raportul BEUC precede întrunirea care va avea loc în săptămâna următoarea la Bruxelles cu privire la greenwashing. Pe 22 martie 2023, Comisia Europeană urmează să publice o propunere pentru Inițiativa privind revendicările ecologice, în timp ce săptămâna următoare, comisia pentru piața internă și protecția consumatorilor a Parlamentului European va vota o propunere de împuternicire a consumatorului pentru tranziția ecologică. Prin aceste inițiative, CE își propune să interzică companiilor să-și promoveze în mod fals produsele prin terminologie nefondată de sustenabilitate. Companiile ar avea la dispoziție 10 zile pentru a dovedi orice pretenții ecologice sau, altfel, vor suferi sancțiuni „eficiente, proporționale și disuasive”, potrivit proiectului. Cu toate acestea, proiectul nu a fost specific în ceea ce privește acele sancțiuni și nici dacă ar fi aceleași în toate cele 27 de țări din UE.

Citește și: Reglementări privind trasabilitatea alimentelor: standardele UE pentru siguranța alimentelor

     În prezent, conform site-ului web al CE, peste 200 de etichete de mediu sunt utilizate în mod activ de companiile din UE. „Unele dintre aceste metode și inițiative sunt de încredere, altele nu; sunt variabile în problemele pe care le acoperă”, afirmă CE.  „Este important ca afirmațiile privind performanța de mediu a companiilor și produselor să fie fiabile, comparabile și verificabile în întreaga UE. Informațiile fiabile de mediu ar permite actorilor de pe piață – consumatori, companii, investitori – să ia decizii mai ecologice”, mai precizează CE. Potrivit unui reprezentant al FoodDrinkEurope – Confederația Europeană a Industriei Alimentare – producătorii de alimente și băuturi sprijină dezvoltarea unui cadru legislativ armonizat la nivelul UE privind mențiunile ecologice.

    „Efectuarea și fundamentarea afirmațiilor ecologice într-un mod verificabil, ușor de înțeles și comparabil în întreaga UE va facilita condiții de concurență echitabile în rândul companiilor de pe piața unică și va încuraja producția și consumul mai durabil”, a conchis reprezentantul. Spre deosebire de etichetele nutriționale, nu există o metodologie comună sau obligatorie pentru etichetarea CO2. Până când standardizarea și o reglementare devin realitate, mai multe companii alimentare și mărci vor lansa probabil versiunile lor de etichete ecologice sau ecologice, toate pretinzând că ajută consumatorii să înțeleagă mai bine amprenta de carbon a produselor.